Op de Floriade is vrijdag 22 april jl. een bijzondere brug geopend. Deze verbinding van vijftien meter lang is voornamelijk gemaakt van vlas, een bijna vergeten gewas met duurzame eigenschappen. Ook wordt de Smart Circular Bridge gebruikt om data te verzamelen voor uiteenlopende bouwwerken met toekomstperspectief.

Biocomposieten bieden een geweldige kans voor de bouwsector. De materialen hebben een enorm potentieel voor een biogebaseerde circulaire economie. Vlas is een grondstof die vanouds voornamelijk gebruikt werd voor kleding, zakken en scheepstouwen. Nu kunnen deze plantenvezels het bouwmateriaal van de toekomst worden. Een van de voordelen is dat vlas – in vergelijking met hout – een snelgroeiende plant is. In combinatie met een speciale bio-hars ontstaat er een licht en stabiel materiaal met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met aluminium of staal.

Recycling – biodiesel en PET-flessen
De eerste Smart Circular Bridge in Almere gebruikt zo’n 3,2 ton vlasvezels. De tot matten geweven vezels zijn geïmpregneerd met een polyesterhars. In deze eerste Smart Circular Bridge is 25% van deze hars gebaseerd op biomassa. Voor de komende bruggen is het doel om dit aandeel te vergroten naar zo’n 60%. Daartoe worden afvalproducten van de productie van biodiesel en gerecyclede PET-flessen gebruikt.

Continue monitoring – hoe sterk is de brug?
De brug wordt real time gemonitord. Bijna 100 sensoren in de brug leveren gegevens over het gedrag van het materiaal. Hoe gedraagt de constructie zich als er 200 mensen tegelijk overheen lopen? Versnellingssensoren detecteren de fijnste trillingen, veroorzaakt door gebruiken of bijvoorbeeld wind. Op de openbare website dashboard.smartcircularbridge.eu zijn de data terug te vinden. De data worden gebruikt voor doorontwikkeling. Momenteel doen teams al onderzoek naar gevelelementen in biocomposiet materiaal. Ook rotorbladen van windturbines zijn denkbaar.

Samenwerking – onderwijs, overheid en bedrijfsleven
Deze eerste Smart Circular Bridge is gerealiseerd door een internationaal consortium van vijftien partners. Het projectteam bestaat uit vijf universiteiten, zeven innovatieve bedrijven en drie gemeenten. Het staat onder leiding van de Technische Universiteit Eindhoven. In 2022 en in 2023 volgen nog twee “Smart Circular-bruggen” voor voetgangers en fietsers gebouwd in het Duitse Ulm en Bergen op Zoom.